2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Onderhouden van de openbare ruimte op een efficiënte, doelmatige en duurzame wijze. | 2022-1.1 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte actualiseren | Raad | 2e kwartaal |
2022-1.2 Uitvoeren van dagelijks en groot onderhoud aan de openbare ruimte | Uitvoering | ||
2. Voldoen aan de zorgplicht voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater | 2022-2.1 Opstellen basisrioleringsplan | College | 2e helft |
2022-2.2 Uitvoeren reconstructies en vervanging rioleringen, meenemen klimaatadaptatiemaatregelen in projecten openbare ruimte | Uitvoering | ||
3. Voldoen aan landelijke wetgeving omtrent klimaatadaptatie | 2022-3.1 Uitvoeren klimaatadaptatiemaatregelen in projecten | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Opstellen Nota Civieltechnische Kunstwerken | Raad | 1e helft |
2. Opstellen basisrioleringsplan en grondwaterrekenmodel | Uitvoering | |
3. Uitwerken maatwerkoplossingen bij knelpunten verhardingen vs. groen | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Wegen/Verkeer
De wegen worden onderhouden vanuit een maatregelpakket dat op basis van de Nota Wegen en weginspecties is opgesteld. Er ligt een ambitieus vierjarenprogramma aan groot onderhoud voor. Dit programma is uitgewerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2021-2024. Ook is een integrale Mobiliteitsvisie Amstelveen vastgesteld, die voor de lange termijn het beleid rond bereikbaarheid gaat bepalen en van invloed zal zijn op de projecten voor de komende jaren. In deze visie wordt nadrukkelijk gekeken naar de koppeling tussen bereikbaarheid en ruimtelijke ontwikkelingen (zoals woningbouw en werklocaties) en naar technologische ontwikkelingen. Daarnaast heeft de fiets een nadrukkelijke rol gekregen in de mobiliteitsvisie. Op dit moment en ook in de komende jaren worden er allerlei grote infrastructurele projecten in en rond Amstelveen uitgevoerd. Al deze werkzaamheden hebben invloed op de bereikbaarheid en moeten dus goed op elkaar worden afgestemd. Bereikbaarheidsregie, ook op regionaal niveau, is hierbij dus van groot belang.
Enkele projecten die komend jaar uitgevoerd gaan worden zijn:
- het verbeteren van de kwaliteit van hoofdfietsroutes, waaronder het opknappen van fietspaden langs de Handweg, de Oranjebaan, de Beneluxbaan, de museumspoorlijn en andere hoofdfietsroutes;
- vervangen van de verkeersregelinstallatie op de kruising Beneluxbaan-Hammarskjöldsingel;
- aanleg van rotondes op de kruisingen Oranjebaan-Beneluxbaan-De Parelvisserslaan, Oranjebaan-Camera Obscuralaan en Van Heuven Goedhartlaan-Meander;
- start van de herinrichting van de Groenelaan, waarbij diverse kruispunten worden heringericht en de fietsstroken worden verbreed;
- start van de reconstructie van diverse buurten, waarbij de riolering en de verharding vervangen worden en de openbare ruimte opnieuw wordt ingericht. Drie buurten die aangepakt worden zijn de Frans Halsbuurt, de Govert Flincklaan e.o. en de Vliegeniersbuurt. Deze projecten worden deels in 2022 en deels in 2023 uitgevoerd. Hier worden concrete klimaatadaptieve maatregelen uitgevoerd om een zo klimaatrobuust mogelijke inrichting te krijgen. Dit houdt onder meer in dat de bestaande gemengde riolering vervangen wordt door een gescheiden riolering. Daarnaast worden in de straten verschillende nieuwe en in Amstelveen nog niet eerder toegepaste waterbergende en waterpasserende materialen toegepast om potentiële wateroverlast te verminderen. Bovendien wordt de effectiviteit van de diverse klimaatadaptieve elementen na uitvoering onafhankelijk gemonitord. Tevens wordt mogelijk hittestress tegengegaan door de aanleg van groen, zoveel als de wijkstructuur toelaat.
De uitkomst van de weginspectie 2020 geeft aan dat er met name schadebeelden te zien zijn op locaties bij fiets- en voetpaden in relatie met (grotere) bomen. Er is dan bijvoorbeeld sprake van wortelopdruk. Ook ontstaan op diverse locaties verzakkingen, wanneer bomen grondwater onttrekken aan de veengrond. In de Stadspeiling 2021 is weergeven dat de beoordeling van de kwaliteit van (voet- en fiets)paden lager ligt dan in afgelopen jaren. Uitgangspunt is dat de gemeente de verharding veilig stelt en toegankelijk houdt voor alle gebruikers maar ook de waardevolle bomen in onze groene gemeente wil behouden. In 2022 worden alle probleemlocaties in kaart gebracht en wordt gezocht naar maatwerkoplossingen per locatie.
Klimaatadaptatie
De gemeente Amstelveen heeft een beleidsplan klimaatadaptatie opgesteld met beleid tot 2050. Uitvoering van dit beleid komt terug in de diverse projecten en campagnes die in 2022 worden uitgevoerd. Voor wat betreft initiatieven met betrekking tot particulieren zijn Amstelveen Rainproof, de regeling Groen op gebouwen 2019-2022 en het aantrekken van een klimaatadaptatiecoach het vermelden waard. De regeling Groen op gebouwen is versimpeld, versoepeld en verbreed, om deze nog aantrekkelijker te maken voor inwoners en bedrijven in 2022. In 2021 is een klimaatadaptatiecoach aangetrokken om voor een periode van minimaal twee jaar de uitvoering van o.a. de “bewonersagenda klimaatadaptatie” te trekken. Het gaat hierbij primair om maatregelen in de private ruimte.
Riolering en water
Via het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2026 (GRP) is bepaald hoeveel er de komende jaren geïnvesteerd moet worden in vervanging en verbetering van de riolering. Ook wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuw ontwerp voor het totale rioleringsstelsel (nieuwe basisrioleringsplannen), op grond waarvan prioriteiten kunnen worden bepaald voor het oplossen van knelpunten en het verbeteren van systemen. Vervangen van verouderde rioleringen, het oplossen van knelpunten en het nemen van de watergerelateerde klimaatadaptieve maatregelen worden verwerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte en worden gefinancierd vanuit de rioolheffing. Een van de belangrijkste klimaatadaptieve maatregelen op het gebied van riolering is het scheiden van vuilwater- en hemelwaterafvoer, het zogenaamde afkoppelen. Dit blijft een van de belangrijkste rioleringsactiviteiten. Het beleid hiervoor staat in het reeds genoemde beleidsplan klimaatadaptatie.
De grondwaterzorg wordt in 2021/2022 ingevuld onder meer met de ontwikkeling van een gemeentebreed grondwaterrekenmodel, waarmee het grondwatergedrag beter kan worden voorspeld en waarmee in risicogebieden voor grondwateroverlast en grondwatertekort nauwkeuriger kan worden vastgesteld waar risico’s zich specifiek kunnen voordoen en welke maatregelen kunnen worden ingezet om het grondwatergedrag beter te kunnen beheersen.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
M2 openbare ruimte verhard | 1 | 4.912.891 | 4.912.891 | 4.945.570 | |
M2 totaal oppervlak gemeente | 1 | 44.078.221 | 44.078.221 | 44.078.221 | |
Geregistreerde ongevallen met dodelijke afloop op gemeentelijke wegen | 1 | 2 | 1 | 0 | 1 |