2.1.3 Jeugd
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. We zetten in op sterke wijken | 2022-1.1 Uitvoeren diverse pilots en projecten uit de jeugdagenda met als doel afgestemde, tijdige en passende hulp voor kwetsbare kinderen en gezinnen en het intensiveren van de samenwerking met partners in de wijk zoals het onderwijs en huisartsen. | Uitvoering | |
2. Het beter bereiken van inwoners die hulp nodig hebben: risicogestuurde inzet | 2022-2.1 Evaluatie en doorontwikkeling van de pilot praktijkondersteuner jeugd huisartsen. Betere ondersteuning van jeugdigen en hun ouders, zorgen voor tijdige en passende verwijzing en beheersing van de uitgaven aan jeugdhulp. | Uitvoering | |
2022-2.2 Evaluatie pilot vroeg signalering. Gericht op de versteviging van de signaleringsstructuur in de kinderopvang en het actieprogramma 'Kansrijke start' gericht op extra ondersteuning in de eerste 1000 dagen in het leven van een kind. | Uitvoering | ||
2022-2.3 Door ontwikkelen werkwijze Intensieve Hulp in Vrijwillig 13 weeks traject (IHV13w). | Uitvoering | ||
2022-2.4 Evaluatie extra inzet jeugdhulp op het speciaal onderwijs (Bloeiwijzer). | Uitvoering | ||
3. We optimaliseren de samenwerking met partnerorganisaties | 2022-3.1 Bij team jeugdhulp en bij contractmanagement is aandacht voor samenwerking en het onderhouden van de relaties met aanbieders jeugdhulp. | Uitvoering | |
2022-3.2 Het samen met partners in het (preventieve) jeugdveld ontwikkelen van een doelgerichte en samenhangende aanpak om achterstanden bij kinderen als gevolg van corona, te verminderen. | Uitvoering | ||
4. Een toekomstbestendig en betaalbaar stelsel | 2022-4.1 Diverse acties t.a.v kostenbewustzijn (Grip en zicht op Jeugd). | Uitvoering | |
2022-4.2 Implementatie nieuwe stelsel na inkoop/aanbesteding specialistische jeugdhulp. | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
De corona maatregelen in 2020 en 2021 hebben invloed gehad op iedereen en zeker ook op onze jeugd. De pandemie heeft gevolgen voor de fysieke gezondheid, het mentaal welbevinden, het gezin en de opvoeding, het functioneren in het onderwijs, het sociaal netwerk, en dergelijke. Wat dit voor impact blijft houden op jongeren na de pandemie moet zich uitwijzen. Jongeren in Amstelveen lijken veerkrachtig en flexibel.
In 2021 is de specialistische en hoog specialistische jeugdhulp opnieuw aanbesteed. Dit heeft geresulteerd in nieuwe contracten per 1 januari 2022 waarbij is overgegaan op een andere bekostigingssystematiek. Er wordt gewerkt met tussentijdse evaluaties als de zorg duurder is dan van te voren ingeschat. Naast kosten zijn ook de kwaliteit en de opbrengst van hulp voor onze jeugdigen en gezinnen belangrijke aspecten waarop wordt gemonitord. Alle gecontracteerde aanbieders voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Hoewel de verwijsroute naar hulp grotendeels niet verandert ten opzichte van het oude stelsel, heeft een dergelijke aanbesteding en stelselwijziging impact op de uitvoering. De implementatie van het nieuwe stelsel en een nieuwe werkwijze zal tijd vragen.
Het aanbestedingstraject maakt deel uit van het project 'zicht en grip op jeugdhulp' welke in 2021 is gestart. Onderdeel van dit project is de verbetering van de informatievoorziening en de werkprocessen. Dit traject loopt door tot in 2022.
Landelijk zijn er ontwikkelingen om (delen van) de hoog specialistische jeugdhulp, met name de ondersteuning vanuit cruciale voorzieningen, op een andere wijze te gaan organiseren en contracteren. Het nieuwe kabinet zal met voorstellen komen. Wat dit precies gaat betekenen voor Amstelveen is op dit moment nog niet bekend.
Per 1 januari 2022 verandert het woonplaatsbeginsel. Voorheen betaalde de gemeente waar de jeugdige verblijft (en niet de gemeente waar de ouders van de jeugdige vandaan komen). Mogelijk zijn er in de loop van 2022 nog ontwikkelingen met financiële impact. Hierin zijn we afhankelijk van andere gemeenten.
Om huiselijk geweld en kindermishandeling eerder te stoppen en om geweld te voorkomen is een regioaanpak 2020-2024 vastgesteld. Zowel op regionaal als lokaal niveau wordt gewerkt aan 3 speerpunten via diverse projecten en pilots op 3 niveaus: de inwoners, de professionals in direct contact met de risicogroepen en de kring van professionals die de veiligheid van het gezin samen met hen herstellen.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Inwoners 0 t/m 3 jaar | 1 | 4.163 | 4.074 | 3.958 | 3.864 |
Inwoners 4 t/m 17 jaar | 1 | 14.250 | 14.471 | 14.744 | 15.097 |
Kinderen leerlingenvervoer | 1 | 236 | 212 | 204 | 209 |
Klanten Jeugdhulp (unieke cliënten) | 1 | 2.028 | 1.700 | 2.140 | 2.221 |
Indicaties jeugdhulp | 1 | 4.045 | 3.840 | 3.596 | 3.817 |
* Aantallen eerdere jaren gewijzigd door bijgewerkte administraties van aanbieders. De aantallen van 2018 zijn zonder de jeugdigen die niet in het nieuwe stelsel zijn opgenomen.