2.3.1 Economie, toerisme en recreatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Stimuleren van een breder en veerkrachtiger MKB | 2022-1.1 Doorontwikkeling dienstverlening aan ondernemers en bedrijven via alle kanalen (website, KCC, Ondernemersloket, accountmanagement) | Uitvoering | 1e helft |
2022-1.2 Het stimuleringsfonds lokale economie, onderdeel van het economisch herstelplan, is ingesteld om initiatieven van het bedrijfsleven te ondersteunen. Het doel is om economie in Amstelveen een stimulans te geven. | Uitvoering | 1e helft | |
2. Bevorderen van samenwerking van lokale ondernemers. | 2022-2.1 Het (verder) versterken van de organisatiegraad bij de bestaande Ondernemersverenigingen en Bedrijfsinvesteringszones (BIZ) door ondersteuning bij subsidieaanvragen, financieel en relationeel. | Uitvoering | 1e helft |
2022-2.2 Stimuleren van nieuwe ondernemerssamenwerkingsvormen. | Uitvoering | 1e helft | |
3. Herkenbaar maken van Amstelveen voor bezoekers en de regio. | 2022-3.1 Uitvoering geven aan de acties en projecten genoemd in de door het college vastgestelde Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie. | Uitvoering | 1e helft |
2022-3.2 Op basis van uitgevoerde rapportage realiseren van nieuwe waterrecreatieve voorzieningen in Amstelveen. | Uitvoering | 2e helft | |
4. Aantrekken van internationaal en regionaal toerisme naar Amstelveen. | 2022-4.1 Doorontwikkelen stadspromotie 'Visit Amstelveen' op basis van het Promotieplan 2020, waarbij rekening wordt gehouden met de dan geldende coronamaatregelen. In samenwerking met amsterdam&partners wordt ingezet op het aantrekken van internationale bezoekers. | Uitvoering | 1e helft |
5. Verlevendiging van het Oude Dorp in samenwerking met de facelift (programma 5). | 2022-5.1 Na de herinrichting van de openbare ruimte van het Oude Dorp, de herinrichting van de Noordelijke Poeloever ter hand nemen en daarmee meer ruimte voor recreatie, sportvoorzieningen en horeca creëren, met respect voor de natuurlijke omgeving. | Uitvoering | 2e helft |
6. Digitale bereikbaarheid verbeteren | 2022-6.1 Verdere uitrol glasvezelnetwerk kerngebied Amstelveen. Startdatum uitrol: 6 september 2021. | Uitvoering | 1e helft |
2022-6.2 Uitvoering glasvezel buitengebied Amstelveen. | Uitvoering | 1e helft |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Opstellen UItvoeringsagenda Toerisme en Recreatie. | College | 2e kwartaal |
2. Uitvoering geven aan de acties en projecten Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie. | Uitvoering | |
3. Op basis van uitgevoerde rapportage over bestaande en mogelijke nieuwe waterrecreatieve voorzieningen in Amstelveen subsidies aanvragen bij de provincie Noord-Holland voor het realiseren van deze waterrecreatieve voorzieningen. | Uitvoering | |
4. Herijken Economische Agenda | Raad | 2e helft |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Coronacrisis
De coronacrisis heeft de nodige turbulentie veroorzaakt binnen de economie. Veel ondernemers en bedrijven draaien weer op volle toeren en voor velen, met name actief binnen de evenementenbranche, reisindustrie, nachtleven, horeca is het nog altijd zwaar. Of door de nodige beperkingen, of vele openstaande vacatures. Het tekort aan en niet tijdig kunnen leveren van grondstoffen en materialen leidt tot leveringsproblemen bij de eindklant en duurder wordende producten. Ondernemers en bedrijven zijn mede door al deze ontwikkelingen nog meer genoodzaakt opnieuw te kijken naar de wijze waarop en waar productie van goederen plaatsvindt, de logistieke keten en het aanbod. Het vraagt een nieuwe kijk op de bedrijfsvoering, businessmodellen en het ketendenken.
Arbeidsmarkt
De spanning op de gehele arbeidsmarkt in Groot Amsterdam is toegenomen en wordt als gemiddeld getypeerd. Dit betekent dat het aantal kortdurend werkzoekenden en het aantal vacatures over het geheel genomen – op het eerste oog bezien- in evenwicht is. De arbeidsmarkt lijkt zich daarmee te hebben hersteld van de coronacrisis. Die had vooral half 2020 veel invloed op het aantal vacatures (dat zakte) en het aantal werkzoekenden (dat steeg). Toch ligt dat beeld anders als er wordt ingezoomd op beroepsgroep. Zo was de arbeidsmarkt voor ICT’ers zeer krap, terwijl die voor creatieve en taalkundige beroepen en voor dienstverlenend personeel (bijvoorbeeld kappers en keukenpersoneel) juist ruim was. Voor de komende periode is de verwachting dat de spanning op de arbeidsmarkt verder toeneemt. In de horeca neemt het aantal vacatures, sinds de gedeeltelijke heropening, bijvoorbeeld al sterk toe. Dit geldt ook voor andere sectoren die door de coronacrisis zijn geraakt. Al is het met enige vertraging.
De gevolgen van corona voor de horeca zijn zeker zeer ingrijpend geweest. Binnen de sector zijn cafés en hotels het zwaarst getroffen. Het aantal faillissementen is nog beperkt gebleven, maar de verwachting is dat deze toenemen wanneer de steunmaatregelen vanuit de Rijksoverheid stoppen. Driekwart van de horecazaken heeft gebruik gemaakt van de ondersteuning. Dit laat zien dat de steun hard nodig was. Binnen de detailhandel hebben vooral de winkels in kleding en schoenen het meeste omzet verloren. In 2020 en 2021 is middels diverse lokale (financiële) steunmaatregelen actie ondernomen om getroffen ondernemers en bedrijven te ondersteunen; zoals middels het Stimuleringsfonds lokale economie; de subsidie 1,5 meter maatregelen en het gedoogbeleid verruiming terrassen. Het is belangrijk om in 2022 de gevolgen van de corona crisis te vertalen in nieuw beleid en acties voor deze sectoren.
Midden- en Kleinbedrijf
Een belangrijke motor van de lokale economie is een krachtig MKB. Middels het accountmanagement, als onderdeel van de algehele dienstverlening, wordt ingezet op dit speerpunt van de EZ agenda. Het opgerichte digitale ondernemersloket krijgt steeds meer bekendheid. Behoud van werkgelegenheid, versterking van het vestigingsklimaat voor ondernemers en bedrijven is van belang. Onderdeel hiervan is de aandacht voor relatiebeheer, het stimuleren van samenwerkingsvormen, en thema’s als (digitale) bereikbaarheid en onderwijs- arbeidsmarkt. In het post corona tijdperk blijven evenementen en bijeenkomsten, in aangepaste vorm, een belangrijke vorm van live-communicatie om mensen en bedrijven te verwelkomen, te binden aan de stad en om mensen en bedrijven onderling te verbinden.
Nieuwe economische opgaven
Het belang van ‘Nieuwe’ economische opgaven’ (datacenters, energietransitie, circulaire economie, stadsdistributie en de verduurzaming van bedrijventerreinen en kantoorlocaties) neemt de komende jaren toe. Rijk en regio ontwikkelen voor de MRA een gezamenlijke verstedelijkingsstrategie. Deze geeft integraal uitwerking aan grote en complexe ruimtelijke opgaven op het gebied van wonen, werken, mobiliteit, landschap, verduurzaming (klimaatadaptatie, circulaire economie en energietransitie) en sociaal-maatschappelijke leefbaarheid. Deze strategie richt zich zowel op de middellange (tot 2030) als de lange termijn (2030-2050). Uitgangspunt is dat hierin de nationale, regionale en lokale doelen en lopende trajecten samenkomen die passen bij een duurzame inclusieve en aantrekkelijke economisch sterke metropoolregio.
Bedrijventerreinen en kantoorlocaties
Voldoende en kwalitatief passend, toekomstbestendig aanbod van bedrijventerreinen en kantoorlocaties levert een belangrijke bijdrage aan de werkgelegenheid binnen Amstelveen en daarmee ook aan een ‘stad in balans’. De beleidslijnen uit de strategie werklocaties die in 2019 zijn vastgesteld worden doorvertaald in concrete projecten zoals Transformatie Legmeer, Bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ) en dienen als inbreng in overkoepelende dossiers als ‘Groei van Amstelveen’ en het ‘Ruimtelijk Ontwikkel Perspectief’ Amstelveen. Het hoge leegstandsniveau op de kantorenmarkt –ontstaan tijdens de vorige economische crisis- is inmiddels sterk afgenomen tot onder de frictieleegstand. Enerzijds door een sterk aantrekkende markt en anderzijds door een omvangrijk aantal transformaties van kantoren. Hoewel we door de transformaties een flinke bijdrage kunnen leveren aan de woningbouwopgave waar we voor staan, roept dit parallel de vraag op of er voldoende ‘ruimte voor economie’ overblijft en in hoeverre het verstandig is nog (op grote schaal) in te zetten op het transformeren van kantoormeters.
Recreatie en toerisme
De hoofdlijnen van het beleid voor accommodaties, zoals dat is vastgesteld in 2019, blijven onverminderd van kracht. De accommodatiestrategie geeft een heldere visie op de verblijfs- en overnachtingsmogelijkheden in Amstelveen en op welke wijze een evenwichtige en verantwoorde ontwikkeling van verblijfsaccommodaties in Amstelveen kan plaatsvinden. In 2022 wil de gemeente de ontwikkeling van accommodaties en het faciliteren van initiatieven goed blijven inbedden in de structuur van Amstelveen en voorwaarden stellen aan het faciliteren daarvan. Naast het accommodatiebeleid zelf is de hotelladder daarvoor een passend toetsingskader. De verwachting is dat de ontwikkeling en realisering van nieuwe accommodaties in Amstelveen als gevolg van de coronacrisis zal vertragen. De Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie is leidraad voor het verder uitvoeren van de concrete acties en maatregelen om uitvoering te geven aan de vastgestelde visie.
Op basis van het in 2020 vastgestelde Promotieplan wordt verder ingezet op het versterken van en onder de aandacht brengen van het toeristisch, recreatief, sport- en cultureel kwalitatief hoogwaardige aanbod in Amstelveen bij met name bewoners en vervolgens bezoekers. Via gerichte stadspromotie en communicatie via de website en de daarbij behorende social media worden de bewoners geënthousiasmeerd om daarvan gebruik te maken, daaraan deel te nemen en deze te ervaren. Informatie over het aanbod in Amstelveen wordt op verschillende manieren breed gepresenteerd en zichtbaar gemaakt voor de Amstelveners en de bezoekers van de stad. Een ander doel van stadspromotie is om het ondernemersklimaat te versterken en de lokale ondernemers te ondersteunen. In 2022 wordt verder uitvoering gegeven aan het in 2020 vastgestelde Promotieplan.
amsterdam inbusiness
De activiteiten van amsterdam inbusiness zijn gericht op het aantrekken en het behoud van internationale bedrijven om daarmee een bijdrage te leveren aan de economische, sociale en ruimtelijke ambities van de regio. Daarbij wordt op basis van een vernieuwde strategie naast werkgelegenheid ingezet op indicatoren als innovatie en duurzaamheid; toegevoegde waarde leveren voor de metropoolregio Amsterdam. Vanuit Amstelveen is en wordt verstrekt ingezet op relatiebeheer en het behoud van de aanwezige bedrijvigheid en innovatiekracht. Specifiek voor Amstelveen geldt dat de stad een mix van bedrijven uit diverse landen kent en van oudsher een sterke band met Japanse bedrijven en internationale werknemers heeft. Daarnaast is de Indiase gemeenschap in Amstelveen de afgelopen jaren uitgegroeid tot veruit de grootste internationale gemeenschap binnen Amstelveen.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsruimte (m2) | 1 | 525.480 | 525.480 | 589.537 | |
waarvan leegstaande bedrijfsruimte | 1 | 30.204 | 30.204 | 17.411 | |
Kantoorruimte (m2) | 1 | 644.511 | 644.511 | 647.155 | |
waarvan leegstaande kantoorruimte | 1 | 76.314 | 76.314 | 74.492 | |
Winkelvloeroppervlak (m2) | 20 | 118.139 | 115.121 | 113.748 | 110.380 |
Vestigingen van bedrijven | 13 | 9.942 | 10.399 | 11.197 | 11.579 |
Bedrijven met 1 werkzame persoon (ZZP) | 13 | 7.046 | 7.406 | 8.039 | 8.407 |
In Amstelveen werkzame personen | 13 | 50.720 | 52.764 | 55.910 | 55.498 |