2.3.2 Schiphol
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Verminderen van de overlast van Schiphol (uitwerken Position Paper korte termijn) | 2022-1.1 Via de BRS zullen wij bij het nieuwe kabinet het onderwerp ‘minder hinder’ blijven agenderen. Waarbij onze inzet is een afname van vluchten via secundaire banen, sturen op gemeten geluidsproductie van vliegverkeer in plaats van berekende hinder en het voorkomen van hinderverschuiving door voor Amstelveen nadelige aanpassing van start en landingroutes. | Uitvoering | |
2. Inzetten op verruiming van de lokale afwegingsruimte en maatwerk in het kader van de LIB. | 2022-2.1 Via de Bestuurlijke Regie Schiphol hebben wij ons standpunt hieromtrent duidelijk naar voren gebracht in de zienswijze op het ontwerp LIB. Via de BRS zullen wij dit onderwerp ook bij het nieuwe kabinet agenderen en blijven pleiten voor meer lokaal maatwerk en een integrale beleids-matige afweging van belangen. | Uitvoering | |
3. Agenderen Luchthaven op zee (uitwerken Position Paper lange termijn) | 2022-3.1 Nu de Luchtvaartnota van het demissionaire kabinet controversieel is verklaard zullen wij zelfstandig en via de BRS pleiten voor een lange termijn visie voor Schiphol die recht doet aan de leefkwaliteit in de Schipholregio en recht doet aan een integrale afweging van ruimtelijke opgaven, zoals bijvoorbeeld woningbouw, economie en energietransitie. | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Luchtvaartnota
Eind 2020 heeft het kabinet de Luchtvaartnota vastgesteld. Deze nota biedt perspectief op de groei van de luchtvaart onder voorwaarde dat de hinder op de omgeving afneemt. Door de val van het kabinet is deze nota niet besproken met de Tweede Kamer; de nota is controversieel verklaard.
Het is de vraag wat het beleidsstandpunt van het nieuwe kabinet zal worden inzake het luchtvaartdossier en op welke termijn hier duidelijkheid over komt.
Luchtruimherziening
De rijksoverheid houdt zich momenteel bezig met een herziening van het Nederlandse luchtruim. Het is de bedoeling om efficiënter gebruik te maken van dat luchtruim, rekening houdend met Europese wet- en regelgeving. Aanpassing van het luchtruim en vliegroutes kan van invloed zijn op de hinderbeleving en op ruimtelijke ontwikkelingen op de grond. Gemeenten waaronder Amstelveen benadrukken via de Bestuurlijke Regie Schiphol continu en consequent het belang van wederkerigheid, ofwel het op elkaar afstemmen van luchtzijdige ontwikkelingen en landzijdige ontwikkelingen.
Luchthavenverkeersbesluit
In 2021 heeft de rijksoverheid het ontwerp LVB met bijbehorend MER ter inzage gelegd. De Bestuurlijke Regie Schiphol, waarin de gemeente Amstelveen vertegenwoordigd is, heeft hierop een zienswijze ingediend. Het wettelijk vastleggen van het plafond van 500.000 vluchten zorgt voor extra belasting van secundaire banen, terwijl het doel is om de secundaire banen door preferentieel baangebruik te ontlasten. Dit vraagt wat de BRS betreft om bijschaving. Niet bekend is wanneer het LVB 1 wordt vastgesteld.
Luchthavenindelingbesluit
In 2021 heeft de rijksoverheid het ontwerp LIB ter inzage gelegd. Aanleiding was de aanleg van een viaduct over de A4 en verdubbeling van een rijbaan (voor vliegtuigen). Decentrale overheden hebben via de zienswijze van de Bestuurlijke Regie Schiphol gepleit voor aanpassing ook op andere punten, bijvoorbeeld daar waar het gaat om het regime binnen LIB 3. Ook zijn de decentrale overheden nog met het rijk in gesprek over het maken van een integrale beleidsafweging bij afwijkingen van het LIB. Niet bekend is wanneer het LVB wordt vastgesteld.
Einde ORS, nieuwe overlegstructuur
In navolging op het advies van ORS-voorzitter Van Geel is het de vraag op welke wijze de rijksoverheid een nieuwe overlegstructuur uitwerkt voor de luchtvaartsector, overheden, inwoners en maatschappelijke instanties. Gepleit is voor het oprichten van een 'bestuurlijke kolom' waarin decentrale overheden als overlegpartners een positie krijgen. Niet duidelijk is op welke termijn een nieuw kabinet hier verder invulling aan geeft.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Melders website www.bezoekbas.nl | 21 | 926 | 1.385 | 1.005 | 527 |