2.6.1 Veiligheid, handhaving en crisisbeheersing
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Realiseren van een structurele daling van het aantal inbraken | 2022-1.1 Uitvoeren plan van aanpak inbraken: | Uitvoering | |
2. Terugdringen van overlast door verwarde personen | 2022-2.1 Acties hierbij: | Uitvoering | |
3. Tegengaan van illegale onderverhuur, overbewoning en illegaal woongebruik (hennepteelt). | 2022-3.1 Uitvoering door: | Uitvoering | |
4. Voorkomen dat onderwereld zich nestelt in de bovenwereld | 2022-4.1 Uitvoeren plan van aanpak ondermijning: | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
2022-1 Actualiseren Algemene Plaatselijke Verordening Amstelveen. | Raad | 4e kwartaal |
2022-2 Financiële jaarstukken Veiligheidsregio 2023. | Raad | 2e kwartaal |
2022-3 Opstellen Integraal Veiligheidsplan 2023-2026. | Raad | 4e kwartaal |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Integraal actieplan 2019-2022
Dit is het laatste jaar van het Integraal Veiligheidsplan Amstelveen 2019-2022. Hierin zijn voor die periode de prioriteiten van het beleid vastgelegd. Deze richten zich op:
- een daling van het aantal woninginbraken;
- het terugdringen van overlast door personen met verward gedrag;
- de aanpak van woonfraude;
- de aanpak ondermijning
In 2022 wordt een nieuw Integraal Veiligheidsplan opgesteld voor de volgende collegeperiode wederom vertaald naar concrete actieplannen, zoals hiervoor bij de actiepunten aangegeven. Altijd met aandacht voor versterking van de integrale aanpak, regionale samenwerking en verbetering van onze informatiepositie. Plotseling opkomende actuele ontwikkelingen blijven buiten het actieplan. Een eenvoudig voorbeeld hiervan is de coronacrisis wat van grote invloed is en voorlopig blijft op de openbare orde en veiligheid.
High Impact Crimes
Diefstallen, inbraken en geweldsincidenten hebben veel impact op de samenleving en individuele inwoners en bezoekers van onze stad. Het aantal woninginbraken is de laatste jaren gedaald. We blijven hier echter ook in 2022 in investeren door inzet van het woninginbrakenteam om de heterdaadkracht te vergroten. Als preventieve maatregel loopt het verstrekken van subsidies voor woningbeveiliging door. Daarnaast zetten we ook in op de andere vormen van High Impact Crimes. Voor een succesvolle aanpak van HIC is een intensieve daderaanpak nodig. De lokale persoonsgerichte aanpak (LPGA) is een preventief programma dat probeert te voorkomen dat jeugdige daders verder de criminaliteit in worden gezogen. In 2022 willen we deze aanpak uitbreiden van 10 naar 20 jeugdigen. De persoonsgerichte aanpak Top400/top600 richt zich op jeugdigen en volwassenen die zwaardere criminaliteit plegen of hebben gepleegd. Door extra in te zetten op de preventieve LPGA bevorderen we dat de instroom in de top 400/top600 gelijk blijft (5).
Met Amstelveense ondernemers bespreken we hun preventieve mogelijkheden. Ook zijn via het Platform Veilig Ondernemen adviezen en tips ter beschikking gesteld tegen overvallen, cybercrime en bedrijfsinbraken. De gemeente zal samen met de politie het gebruik van de winkeldiefstal app voor het eenvoudig doen van aangifte promoten.
Ondermijning
Criminelen moeten diensten vanuit de bovenwereld niet kunnen benutten. De gemeente werpt daarom zoveel mogelijk barrières op om criminaliteit niet te faciliteren. Wij blijven investeren in onze integrale aanpak woonfraude gericht op het tegengaan van woning gebruik voor criminele activiteiten zoals illegale prostitutie, spookbewoning, hennepteelt en opslag criminele goederen. Via inzet van de wet Bibob kan een vergunningsaanvraag worden geweigerd of een afgegeven vergunning worden ingetrokken als er een ernstig gevaar dreigt dat bijvoorbeeld een vergunning wordt misbruikt. In 2022 gaan we samen met ondernemers (via het Platform Veilig Ondernemen) de inzet van de wet Bibob intensiveren zonder daarmee de administratieve lasten te vergroten.
Naast het opwerpen van barrières is ‘weerbaarheid’ ook noodzakelijk tegen ondermijnende criminaliteit. Met ondernemers worden indicatoren van ondermijnende criminaliteit gedeeld. Signalen kunnen bij de politie worden gemeld, maar ook de gemeente kan als sparringpartner worden benaderd.
Door inzet van verschillende preventieve programma’s willen we voorkomen dat mensen in het criminele circuit terecht komen. Voorbeelden hiervan zijn voorlichtingsprogramma’s ter voorkoming van seksuele dwang en uitbuiting, een spel om kinderen weerbaar te maken tegen de gevaren van de online wereld (Hackshield), bijeenkomsten speciaal voor kwetsbare meiden met meervoudige problematiek en het Money Mules-project. De preventieve aanpak is persoons- en groepsgericht en op het snijvlak van zorg en veiligheid. De samenwerking met verschillende gemeentelijke afdelingen en met het Actiecentrum Veiligheid en Zorg waarin ook onze zorgpartners zijn vertegenwoordigd is heel belangrijk. Al deze activiteiten worden financieel opgevangen met het voor 2022 (en 2023) incidenteel beschikbaar gestelde budget maar zijn mede gericht op een structurele inzet aangezien de strijd tegen ondermijning vele jaren zal vergen. Hiervoor zal de komende jaren aandacht voor gevraagd worden.
Zorg en veiligheid
De preventieve persoonsgerichte aanpak is niet alleen gericht op het thema ondermijning maar is breder en begint al in de fase van ernstige overlast. Het programma LPGA (lokaal persoonsgerichte aanpak) wordt ook hiervoor samen met het sociaal domein ingezet, verder ontwikkeld en uitgebreid.
Het terugdringen van overlast door personen met verward gedrag is ook een belangrijk thema op het snijvlak van zorg en veiligheid. Deze overlast doet zich in vele vormen voor zowel in/rondom woningen als in de openbare ruimte. Ernstige voorvallen zijn schaars maar kunnen wel grote impact hebben voor de samenleving. Personen met ernstige psychische problemen kunnen voor gevaar zorgen. Ook hier is een preventieve, integrale aanpak nodig. We werken samen met gemeentelijke afdelingen, zorgpartners en de politie. Informatiedeling op basis van de juiste juridische convenanten is hierbij een voorwaarde. Onder de vlag van het regionaal Actiecentrum Veiligheid en Zorg wordt gewerkt met:
- persoonsgerichte aanpak verwarde verdachten
- lokale aanpak overlast veelplegers
- inzet langdurige forensische expertise zorg
Zowel intern als extern moet de regie op deze complexe processen verbeterd worden om deze personen beter te kunnen ondersteunen, ook als ze zorgmijdend zijn. Ook in 2022 wordt hieraan gewerkt.
Crisisbeheersing
In het kader van crisisbeheersing zijn de onlangs vastgestelde meerjarige plannen van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland voor de komende periode leidend. Het betreft:
- het VrAA beleidsplan Buiten Gewoon Veilig 2021-2024;
- het Regionaal Risicoprofiel 2021-2024
De coronacrisis heeft ook laten zien wat de organisatiegraad en de waarde van deze gemeenschappelijke regeling is. Continue blijven ontwikkelen en een goed beheer van de organisatie en middelen is belangrijk.
Handhaving Amsterdamse Bos
Voor de handhaving in het Amsterdamse Bos is binnen de begroting al enige jaren structureel € 50.000 euro beschikbaar.
Momenteel wordt door de beheersorganisatie van het Amsterdamse Bos een participatietraject doorlopen waarin de bezoekers van het Amsterdamse Bos zich kunnen uitspreken over hun ervaringen bij bezoek aan het Bos. Het college krijgt over dit ingezette participatieproces, en met name over het voorgenomen hondenbeleid, veel vragen en heeft haar zorgen inmiddels geuit naar de beheersorganisatie van het Amsterdamse Bos. In afwachting van de uitkomsten van de bestuurlijke besprekingen met de gemeente Amsterdam en de uitkomsten van het participatieproces zal het college met voorstellen komen ten aanzien van de toekomstige besteding van het handhavingsbudget voor het Amsterdamse Bos.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Misdrijven totaal | 6 | 4.006 | 3.855 | 3.783 | 3.935 |
Vergunningen/ontheffingen APV | 1 | 389 | 423 | 388 | 380 |
Vergunningen/ontheffingen horeca | 1 | 228 | 230 | 181 | 79 |
Meldingen APV | 1 | 172 | 185 | 164 | 0 |
Totaal vergunningen/ontheffingen en meldingen | 1 | 789 | 838 | 733 | 453 |