3 Paragrafen

3.6 Grondbeleid

Aanduiding van de wijze waarop het grondbeleid wordt gevoerd

De gemeente Amstelveen beschikt over een beperkte voorraad ontwikkelgronden. Gezien de (financiële) risico’s die verbonden zijn aan grote voorinvesteringen bij actief grondbeleid (met verwerving van gronden) is de gemeente terughoudend geweest met het aankopen van gronden. De gemeente Amstelveen is hierdoor meer aangewezen op het voeren van facilitair grondbeleid en geeft actief ruimte aan particulieren om hun gronden zelf te ontwikkelen. De nieuwe Nota Grondbeleid 2021 gaat uit van een situationeel grondbeleid worden. Dit betekent dat per plan, op basis van de maatschappelijke doelstellingen, wordt gekeken of verwerving van gronden wenselijk is (rekening houdend met risico's). Ook wordt onderzocht of strategische verwervingen in de toekomst kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de stad.

Bij actief grondbeleid volgen resultaatnemingen uit lopende grondexploitaties. Indien een project zeker met een positief resultaat zal afsluiten is het verplicht eerder tot winstneming over te gaan. Het Besluit begroting en verantwoording (BBV) stelt deze randvoorwaarden voor vervroegde winstneming. Deze zijn opgenomen in de Notitie grondexploitaties 2019 van de commissie BBV (juli 2019). In deze notitie wordt de zogenoemde POC methode voorgeschreven voor winstnemingen. Door toepassing van deze methode worden winsten genomen naar rato van de voortgang van het project.

Bij facilitair grondbeleid verhaalt de gemeente kosten op private partijen om de ontwikkeling mogelijk te maken. Dit is voor de gemeente wettelijk verplicht. Eventueel ontstane tekorten of overschotten worden zoveel mogelijk in het jaar waarin ze zich voordoen verantwoord.

De woningmarkt in de regio van Amstelveen staat nog immer onder hoge druk. Door de enorme druk op de woningmarkt Amsterdam blijft het prijsniveau van bouwrijpe grond stijgen, ondanks de corona crisis. De prijsontwikkeling op de langere termijn is onzeker.  

Verbetering op de markt voor bouwkavels ten behoeve van de realisering van werklocaties (bedrijventerreinen en kantoren) is in beweging, maar die beweging beperkt zich tot Amstelveen Noord waar met name eigenaren in Kronenburg zoeken naar een mix van functies. Sec het ontwikkelen van kantoren is niet aan de orde. Het structurele overaanbod van kantoren en bedrijventerreinen wordt bestreden door mee te werken aan transformatie van bestaande locaties naar nieuwe bestemmingen.
In 2021 is voor de herontwikkeling van bedrijventerrein Legmeer een Rijksbijdrage vanuit de Woningbouwimpuls toegekend van 9.2 miljoen euro. Binnen drie jaar na toekenning van deze Rijksbijdrage dient er een eerste paal geslagen te worden. Er wordt nu gewerkt aan een planMER, een Mobiliteits Programma van Eisen, het Bestemmingsplan, het exploitatieplan, de grondexploitatie Legmeer, de ontwikkelstrategie, voorovereenkomsten/anterieure overeenkomsten. Daarnaast is in 2021 gestart met het optuigen van de projectorganisatie voor Nieuw Legmeer, waarin de projecten BTAZ, Nutshub en de verplaatsing van de grondbank ook onderdeel van uitmaken. In juli 2021 is besloten om voor Nieuw Legmeer een aparte afdeling in te richten.

Tenslotte is het mogelijk dat reeds tijdens de voorbereiding de particuliere ontwikkelaar afziet van de verdere ontwikkeling van zijn initiatief. Er resteert in een dergelijk geval geen wettelijke grondslag voor het gemeentelijk kostenverhaal. Om dit risico te beperken wordt, na de vaststelling van de “Quick scan”, een afspraak gemaakt over de financiering van ambtelijke plankosten in de voorbereidende fase via een voorovereenkomst. Dit vindt plaats in drie stappen. Middels de zogenaamde brief opstartkosten worden kosten voor het opstellen van de projectnotitie (het opstarten van het project) en het opstellen van de voorovereenkomst in rekening gebracht. Vervolgens wordt in de voorovereenkomst geregeld dat de kosten tot en met het vaststellen van de Startnotitie worden verhaald plus de kosten voor opstellen van de anterieure overeenkomst. In de anterieure overeenkomst worden alle kosten voor het realiseren van het project verhaald die de gemeente moet maken.  

Deze pagina is gebouwd op 01/19/2022 08:18:49 met de export van 01/19/2022 08:10:57