2.5.2 Stedelijke ontwikkelingen
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Faciliteren en regie voeren op de grote projecten overkapping A9, Amstelveenlijn en Stadshart. | 2022-1.1 Planvoering en uitvoering flankerende maatregelen ten behoeve van de inpassing van de Amstelveenlijn. | Uitvoering | |
2022-1.2 Vergunningverlening kunstwerken project A9 (Badhoevedorp-Holendrecht). | College | 2e helft | |
2022-1.3 Opstellen inrichtingsplannen groenstroken langs de A9 nabij de Meander en de Operabuurt. | College | 3e kwartaal |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Amsteltram
De Amsteltram bestaat uit drie projecten: ombouw Amstelveenlijn, aanleg van de Uithoornlijn en aanleg van de eindhalte bij de Zuidas in Amsterdam.
De ombouw van de Amstelveenlijn is eind 2020 opgeleverd en in exploitatie genomen door het GVB. In 2021 zijn enkele werkzaamheden gestart voor een goede inpassing van de nieuwe tramlijn in zijn omgeving en deze werkzaamheden zullen nog doorlopen in 2022. De werkzaamheden betreffen onder andere de aanleg van nieuwe groenvoorzieningen langs het tracé met de bijbehorende inrichting. Daarnaast zijn enkele fiets- en voetgangerstunnels opgeknapt en worden bij de 3 nieuwe rotondes enkele aanpassingen uitgevoerd ten behoeve van de verkeersveiligheid. In 2021 is een extra budget van € 0,25 miljoen voor de werkzaamheden ter beschikking gesteld. De aanpassingen aan de 3 rotondes worden gedekt uit de reeds in 2016 ter beschikking gestelde middelen voor de ombouw Amstelveenlijn.
In 2021 is gestart met uitvoering van Uithoornlijn. De ingebruikname van de dit deel van de Amsteltram is gepland in 2024. In 2023 wordt aan de Vervoerregio een aanvullende bijdrage betaald voor net nieuwe viaduct over de N201. In 2019 zijn hiervoor middelen gereserveerd in het kader van bedrijventerrein Amstelveen Zuid.
In 2022 wordt bij de Zuidas een tijdelijk eindhalte gerealiseerd nabij het Zuidplein. De definitieve eindhalte wordt pas na 2026 gerealiseerd aan de zuidzijde van de A10 nabij de Schönberglaan.
A9
Aannemer Veenix is in 2020 gestart met de uitvoering van project A9-Badhoevedorp en Holendrecht. Het project loopt door tot eind 2026. In 2021 is gestart met de aanleg van een zogenaamde bypass aan de zuidzijde van het tracé om daarmee het noordelijke deel van het tracé vrij te maken om in 2022 te starten met de aanleg van een verdiepte ligging van circa 1.6 kilometer in het hart van Amstelveen. Om de Keizer Karelweg op de bypass van de A9 te ontsluiten is het kruispunt tijdelijk ingericht gebaseerd op het principe "Diamond Diverging Interchange".
Bij de Amsterdamseweg, het Kazernepad en de Keizer Karelweg zijn tijdelijk constructies gebouwd voor het lokale verkeer om de A9 ongelijkvloers te kruisen.
De inzet van de gemeente in dit stadium van project richt zich op het toetsen van de ontwerpplannen, het verlenen van vergunningen en ontheffingen, de engineering van de objecten waarvan de gemeente eigenaar en beheerder wordt, het toetsen van BLVC-plannen (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie) en omgevingsmanagement.
In 2024 zal de verdiepte ligging op het noordelijke deel van het tracé voltooid zijn en zal het verkeer op de A9 via deze verdiepte ligging worden geleid. Dan wordt het zuidelijke deel van het tracé vrij gemaakt om daar over dezelfde lengte een verdiepte ligging te realiseren. Dit betekent dat in 2024 aan de noordzijde kan worden gestart met het herstel van het groen in het Meanderpark en bij de Operabuurt. De plannen voor inrichting van deze stroken zullen in 2022 worden opgesteld.
Nadat het project A9 in 2026 gereed is, heeft de gemeente de taak om de drie overkappingen: bij het Oude Dorp, de traverse bij het Stadshart en het Bovenlandpad evenals de resterende groenstroken aan de noordzijde en de zuidzijde van de A9 in te richten. De overkappingen zelf worden aangelegd door Veenix in opdracht van Rijkswaterstaat. De inrichting van de overkappingen komt ten laste van de Gemeente, waarbij wordt aangetekend dat Rijkswaterstaat de groencompensatie financiert tot een maximum van € 1,1 miljoen (excl. BTW). De inrichtingskosten van de genoemde gebieden ramen we op dit moment op € 6-8 miljoen. In de komende jaren worden de globale kaders van het Oude Dorp en de Traverse Stadshart-A9 nader uitgewerkt tot een kader voor realisatie. Deze kader vormen de basis voor inrichting van functies, bebouwing en openbare ruimte in deze gebieden. De uitwerking van de inrichtingsplannen worden concreet gemaakt op basis van deze kader, waarna deze aan uw raad worden voorgelegd om de benodigde middelen via een kredietbesluit ter beschikking te stellen.
Stadshart
Na bestuurlijk overleg met de directie van Pathé in maart 2021 is besloten om een volgende stap te maken met de bioscoopontwikkeling aan het Stadsplein. Het is de bedoeling om dit jaar een koopovereenkomst te tekenen, waarna het ontwerp van deze ontwikkeling wordt uitgewerkt. De bioscoopontwikkeling is één van de belangrijke pijlers van de Gebiedsvisie Traverse A9-Stadshart. Net als het verplaatsen van de oprit van de Schouwburggarage. De te maken nieuwe oprit is gelegen onder het bioscoopcomplex en moet als integraal onderdeel van het bouwplan voor de bioscoop worden gerealiseerd. Daarnaast heeft de bioscoopontwikkeling met de ingang aan het Stadsplein ook gevolgen voor de inrichting van de Cultuurstrip. In nauw overleg met de culturele instellingen onderzoeken we de herinrichting van de Cultuurstrip en de daarvoor benodigde financiële middelen.
De Gebiedsvisie Traverse A9-Stadshart is op 2 juni 2021 in uw raad behandeld en het collegevoorstel is unaniem aangenomen. Tijdens de raadsvergadering is ook de motie Kaders voor ontwikkeling aangenomen. De motie gaat over der ontwikkelingen aan weerszijden van de A9 overkapping bij het Stadshart en heeft veel raakvlakken en samenhang met ontwikkelingen in het Stadshart. Er is daarom gekozen om beide gebieden in een integrale uitwerking mee te nemen. De kaders en uitgangspunten voor de Gebiedsvisie Stadshart worden eind 2021 middels een beeldvormende sessie met de raad besproken. In het eerste kwartaal van 2022 worden de kaders en uitgangspunten besproken met omwonenden en betrokken partijen. Na de vorming van een nieuw college en raad, zal de Gebiedsvisie Stadshart worden behandeld in de raad. In deze Gebiedsvisie wordt ook de herontwikkeling van de openbare ruimte, inclusief de pleinen binnen het Stadshart nader geconcretiseerd en met de daarbij mogelijke dekkingen ter goedkeuring aan de raad voorgelegd. Gezien de huidige marktomstandigheden zal de uitbreiding van winkels aan de verlengde Rembrandtweg niet meer ten uitvoer worden gebracht en wordt momenteel gewerkt aan de onderdelen uit het plan die nog wel kunnen worden uitgevoerd.
Projectorganisatie en communicatie.
In het kader van de Perspectiefnota 2022 hebben wij u bericht over de benodigde dekking van de kosten voor de projectorganisatie en communicatie (waaronder het aandeel van informatiecentrum Amstelveen Inzicht) voor de periode van 2022 t/m 2024. Voor de verlenging van de projectorganisatie en communicatie na 2024 tot aan het einde van het project in 2026 verwachten we nog een bedrag van € 1 miljoen nodig te hebben. Over de dekking van deze kosten zal in de aanstaande collegeperiode een voorstel aan u worden voorgelegd.