2.6.3 Communicatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- collegeuitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- kengetallen.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
College uitvoeringsprogramma 2018-2022
College Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2022? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Verbeteren/vernieuwen van digitale communicatie met burgers en andere groepen. | 2022-1.1 Betere kanaalsturing bij inzet social media om doelgroepen gericht te bereiken | Uitvoering | |
2022-1.2 Uitbreiding digitale dienstverlening en informatievoorziening, inclusief bijbehorende formatie | Uitvoering | ||
2. Nieuwe vormen van participatie ontwikkelen om aansluiting met de samenleving te houden. | 2022-2.1 (Digitale) middelen om nieuwe participatievisie uit te voeren | Uitvoering | |
2022-2.2 Na corona herstarten stadsgesprekken via verschillende steekproeven (loting). | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Actuele beleidsontwikkelingen
Communicatie
De coronacrisis heeft laten zien hoe belangrijk communicatie in deze tijd is. Inwoners en ondernemers hebben behoefte aan snelle, heldere en betrouwbare informatie. We communiceren via meerdere kanalen om tijdig aan de informatiebehoefte van verschillende groepen inwoners en ondernemers te voldoen. Daarnaast blijken inwoners en ondernemers zich bij vragen echter eerder tot de gemeente te wenden dan tot andere overheidsorganen. Daar spelen onze digitale kanalen een steeds grotere rol in. De gemeentelijke website is een belangrijke informatiedrager maar ook een verwijspunt naar andere informatiebronnen.
Daarnaast is duidelijk geworden hoe belangrijk het is om informatie ook in het Engels aan te bieden om onze internationals te bereiken. Wij voldoen aan de wettelijke vereisten wat we aan Engelstalige informatie moeten bieden. Daarnaast staan we als gemeente komende jaren voor opgaven waar communicatie een essentiële rol in speelt: grote (infrastructurele) projecten, maatschappelijke opgaven en nieuwe wetgeving. De druk op (digitale) op communicatie neemt toe, met name op de capaciteit.
In coronatijd hebben we veel online campagnes ingezet via social media kanalen. Via sociale media kunnen we gerichter en effectiever specifieke doelgroepen bereiken. Ook voor andere onderwerpen neemt de behoefte aan onlinecampagnes via sociale media toe. Denk daarbij aan onderwerpen als arbeidsmarktcommunicatie, duurzaamheid en grote projecten. Voor specifieke, met name oudere doelgroepen, blijven we communiceren via geprinte media.
Sinds 2020 moeten overheden hun informatie digi-toegankelijk aanbieden. Dit betreft alle websites die de gemeente in beheer heeft, inclusief satelliet-sites. Het digi-toegankelijk maken van documenten, zoals bestemmingsplannen, rapporten en beleidsstukken is een arbeidsintensief en kostbaar proces.
Het feit dat het merendeel van de organisatie thuis werkt vraagt extra inzet van interne communicatie om medewerkers aangesloten, gemotiveerd en verbonden te houden. Daarvoor maken we meer gebruik van interactieve digitale kanalen en middelen .
Participatie
Het online participatieplatform: denkmee.amstelveen.nl wordt veel ingezet bij projecten en activiteiten. Door corona heeft dit digitale platform zich in korte tijd ontwikkeld tot een volwaardig platform. Bewonersavonden via Teams bleken een goede vervanging van fysieke bijeenkomsten. Na corona worden de stadsgesprekken hervat en zal een combinatie van fysieke en digitale bijeenkomsten plaatsvinden. Inwoners willen meer en vaker meepraten over ontwikkelingen in de stad. Met name in het fysiek domein is een groeiende behoefte aan participatie. De formatie wordt uitgebreid. Zie ook thema 1.4.
Kengetallen
Kengetallen
Omschrijving | Bron | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Paginaweergaven website | 1 | 1.297.175 | 1.863.997 | 2.227.040 | 2.565.644 |
Bezoekers website | 1 | 182.599 | 443.449 | 845.341 | 930.953 |
Volgers Facebook | 1 | 3.103 | 3.527 | 4.171 | 5.322 |
Volgers Twitter | 1 | 4.975 | 5.324 | 5.685 | 6.060 |