3 Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Mobiliteit

Organisatiekosten
De grote ruimtelijke en infrastructurele projecten Amsteltram, A9 en Stadshart leggen tijdelijk een extra beslag op onze organisatie. De raad heeft in het kader van het College Uitvoeringsprogramma 2018-2022 financiële middelen beschikbaar gesteld voor inzet van extra capaciteit tot en met 2022 voor onder meer de projectorganisatie, bereikbaarheidsregie, vergunningenmanagement en communicatie. In het kader van de Perspectiefnota 2021 zijn aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor het A9-project voor de periode tot en met 2024. Voor de afronding van het A9-project in de periode 2025 t/m 2026 is naar verwachting nog een budget benodigd van circa € 1 miljoen.

Kosten infrastructuur A9
Na afloop van het project heeft de gemeente tot taak de aan de gemeente over te dragen overkappingen in te richten en alle gerealiseerde gemeentelijke objecten in beheer te nemen. Dit betreft met name de inrichting van de drie overkappingen Oude Dorp, Stadshart en Meander; de Bomenbrug, de Meanderbrug, de Colijnbrug en een rioolgemaal. De overkappingen zelf worden aangelegd en gefinancierd door Rijkswaterstaat; de inrichting van de overkappingen komt ten laste van de gemeente, waarbij zij aangetekend hebben dat RWS groencompensatie financiert tot een maximum van € 1,1 mln. (ex BTW). De inrichtingskosten ramen wij – zoals eerder gemeld - voorlopig op € 6 a € 8 miljoen, waarvoor wij, nadat de plannen zijn opgesteld, kredietaanvragen zullen voorleggen.

Areaalvergroting A9
Door de levering van de diverse objecten vanuit het project A9 is sprake van areaalvergroting. De extra beheerslasten daarvan zijn nog niet verwerkt in de begroting.

Amsteltram
Het project Ombouw Amstelveenlijn is eind 2020 opgeleverd. In 2021 moeten echter nog enkele werkzaamheden en restpunten worden uitgevoerd door het project. Daarnaast zijn enkele maatregelen wenselijk ten behoeve van een goede inpassing in de omgeving. Het gaat om zaken als aanpassen van openbaar groen, de openbare verlichting en de aanleg van wandelpaden en de aankleding van de onderdoorgangen van de Beneluxbaan. Voor deze kosten is een extra budget van € 250.000 beschikbaar in 2021. De overige kosten worden gedekt binnen de beschikbare middelen via de reserve Amstelveenlijn en de reserve grote projecten. In de komende jaren wordt in het kader van de Amsteltram (mee)gewerkt aan de Uithoornlijn en realisatie van de eindhalte bij de Zuidas in Amsterdam. Daar zal op korte termijn eerst een tijdelijke halte gerealiseerd worden.

Stadshart
De grondexploitatie Stadshart is op 2 juni geactualiseerd vastgesteld door de raad, waarin verschillende projecten in het Stadshart zijn opgenomen. Niet alle deelprojecten behorende bij de uitwerking van de ruimtelijke kaders Stadshart zijn ondergebracht in de grondexploitatie. De kosten van herinrichting van de openbare ruimten, inclusief de pleinen en de vernieuwing van culturele gebouwen worden nader geconcretiseerd en samen met de inrichtingsplannen en mogelijke dekking ter goedkeuring aan de raad voorgelegd.

Conclusie mobiliteit
Het belang van grote projecten voor de Amstelveense samenleving is duidelijk. Naast uitgaven voor de projecten zelf leidt dit ook tot een middelenvraag voor ambtelijke kosten. Vervolgens moet na afronding van de projecten de structurele last voor bijvoorbeeld groenonderhoud en wegen worden ingevlochten in de gemeentebegroting.

Bij de concrete vormgeving zijn tal van afwegingen aan de orde die tot een substantiële middelenvraag kunnen leiden. Zodra meer duidelijkheid bestaat over concrete projectkosten worden deze via Perspectiefnota of afzonderlijke voorstellen aan de raad voorgelegd.

Gelet op de aard en omvang van de projecten vinden wij een extra risicobuffer van € 5 miljoen reëel.

Deze pagina is gebouwd op 01/19/2022 08:18:49 met de export van 01/19/2022 08:10:57